《サイエンスアゴラオンライン》
1020日(木)~22日(土)

《前夜祭》
111日(火)

《サイエンスアゴラ実地開催》
114日(金)~6日(日)

アクセス ACCESS

No.50311月5日(土)~11月6日(日)※2日間

ブース企画

成長する竹馬ー竹伸物語ー(IVRC2022 LEAP STAGE進出作品)
Growing Stilts -The Tale of the Bamboo’s Growth-

慶應義塾大学大学院メディアデザイン研究科
Keio University Graduate School of Media Design

場所:テレコムセンタービル 5Fブース

企画概要

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竹の成長速度の速さに着目し、徐々に伸びる竹馬に乗るという非現実的でスリルのある体験を提案する。竹取物語から着想を得て、かぐや姫が竹馬で月に帰るストーリー展開を考案した。体験の中で主に触覚の変化を用いることで非現実的な体験をゲームの世界にとどまらせず、現実で起きているかのように錯覚させることを試みた。竹が伸びている感覚に焦点を当て、非対称振動刺激による牽引力錯覚を用いた感覚提示方法を検討した。

By focusing on the growth rate of bamboo, we are proposing an unrealistic and innovative experience of stepping on a gradually growing stilts. The main idea was inspired from The Tale of the Bamboo-Cutter (Taketori Monogatari), and we took Kaguyahime's return to the moon on stilts as a reference to further develop our design. We want the users to pay attention to the changes of haptic experience which makes the unreal experience not only stay in the game world, but also makes this illusion appear as if it were happening in the real world. We are trying to use the asymmetric vibration stimulus to imitate the stretchiness of the bamboo’s growth and transmit the growth sensation to the users.

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